30 cilinders en 1.521 pk

De BMW M5 die in 2005 op de markt kwam, had een spectaculaire motor: een V10 die speciaal voor deze versie ontwikkeld werd. Die motor werd gekoppeld aan de SMG-versnellingsbak, een soort gerobotiseerde handbak waar niet iedereen fan van is. Speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkelde BMW echter ook een versie met handgeschakelde zesbak. De vraag is nu: welke van de twee moet je hebben? Of moet je je niet druk maken over de transmissie en je alleen afvragen of je een sedan of een Touring op je oprit wilt hebben?

Natuurlijk was er maar één manier om het uit te vinden. Bij Bergwerff BMW in Gorinchem haalden we drie exemplaren op. Een wit exemplaar met handbak, een blauwe Touring en een ‘gewone’ – voor zover je bij een M5 met V10 van gewoon kunt spreken natuurlijk. En dat geldt al helemaal voor dit exemplaar, dat volledig Individual is uitgevoerd.

Hoe het beviel? Dat lees je in Youngtimer Magazine. In editie 64 (november-december 2020) vind je het complete verhaal, vergezeld van fraaie foto’s van Ansho Bijlmakers.

Perry