In 1995 kwam Daewoo naar Nederland. In recordtempo veroverde het Koreaanse merk een marktaandeel waar veel gevestigde merken jaloers op waren. Dealers kwamen in de problemen omdat ze onwaarschijnlijke aantallen inruilauto’s hadden staan en ook het Koreaanse moederbedrijf raakte in de problemen. In Auto Motor Youngtimer 6 lees je alles over de opkomst en ondergang van het merk.
Een paar jaar na de introductie werd Daewoo in Europa omgedoopt tot Chevrolet. Reclamemaker Martin de Munnik legt uit hoe het komt dat Chevrolet nooit potten kon breken en waarom dat Daewoo wél lukte. Ook spraken we met voormalig dealer Bert Henken, importeur Boudewijn Finson en autopsychosocioloog Erwin Wijman. Bovendien vroegen we een woordvoerder van het nieuwe Chinese merk Qoros wat er te leren valt van Daewoo. Toen het blad al lang en breed bij de drukker lag, werd bekend dat Chevrolet zich in 2015 terugtrekt van de Europese markt. Dat maakte het artikel onverwacht actueel.
Andere auto’s waar ik in dit nummer over schreef, zijn de Peugeot 306 GTI, Chevrolet Corvette en GMC Vandura. Bovendien legt voormalig Porsche-ontwerper Harm Lagaaij uit waarom slecht design niet bestaat.
Foto: Jacco van de Kuilen