Als ik over auto’s schrijf, gaat het vaak over klassiekers. En als het over nieuwe auto’s gaat, maak ik vaker reportages of reisverhalen dan dat ik bovenop het nieuws zit. Dus als je toch eens per ongeluk op een primeurtje stuit, is dat best leuk. Zelfs als anderen er vervolgens mee aan de haal gaan.
Als je dagelijks met auto’s bezig bent, kom je soms weleens wat nieuws tegen. Ik stel me voor dat dat vaker gebeurt als je er naar op zoek bent, maar dat is een aanname. Zelf maak ik meestal reportages over klassiekers of mooie reisverhalen over nieuwe auto’s, dus de kans dat je dan wereldprimeurs naar boven haalt is niet zo groot. Toch kwam ik een paar jaar geleden als eerste op het spoor van de BMW 320d EfficientDynamics Edition Touring. Dat die auto er zou komen, was geen verrassing; dezelfde motor was al leverbaar in de 3 Serie sedan, dus eigenlijk lag het voor de hand. Iemand moest alleen nog even het bewijs tevoorschijn toveren – en dat was ik toevallig.
Nog eenvoudiger was het om als eerste op de Saker RapX te stuiten (al dachten we toen nog dat die auto Saker GT zou heten). Saker is een klein Nederlands merk dat niet vaak nieuwe modellen presenteert, maar toch betrapten Luuk van Kaathoven en ik het nieuwe model waarmee een paar jaar terug getest werd. Dat was niet zo moeilijk, want we werden gewoon gebeld. “Heb je interesse in een primeur? Volgende week testen we ons nieuwe model op Assen en als je zorgt dat je er met een fotograaf bent heb je er als eerste foto’s van.”
Nu kwam ik als eerste een snelle versie van de Jaguar F-Type tegen. Het was vrijdagmiddag en ik was bezig met een reisverhaal over de Jaguar F-Type. Ik zocht de brochure er nog eens bij op de website van Jaguar, en in die brochure vond ik een variant die ik nog niet kende. Stomtoevallig was ik op een primeurtje gestuit. Voer voor een verhaaltje op autoblog.nl. Anderhalf uur later zag ik hetzelfde nieuws op de site van Autovisie, zónder enige bronvermelding maar mét schreeuwerige aankondigingen als SCOOP en PRIMEUR. Nog weer een half uur later stond het nieuws, opnieuw zonder bronvermelding, op de site van Autoweek. Nee, dan de mannen van Jalopnik en Autocar. Die namen tenminste netjes een bronvermelding op — al was het dan naar de copycats van Autovisie…
PS Inmiddels hebben Jalopnik en Autocar hun bronvermelding aangepast.
Inmiddels kun je over de F-Type SVR onder meer lezen op de grootste autowebsites, waaronder: