Het is vier uur ’s nachts. Op de Place Vendôme rijdt een sportauto zijn rondjes, vlak voor het beroemde Hôtel Ritz. Het is een leuk idee, zo’n nachtelijke shoot in Parijs, maar vrienden maak je meestal niet als je voor het oog van de fotograaf keer op keer je rondjes rijdt. Behalve vandaag, want de BMW i8 rijdt volledig elektrisch over het beroemde achthoekige plein. Op de portier van het hotel na, kijkt niemand op of om. Aan de i8 ligt dat verder niet, want die trekt overal waar je komt de volle aandacht – zeker in deze opvallende blauwe kleur. Als je met een ruimteschip een landing in de stad maakt, trek je waarschijnlijk minder aandacht dan met deze BMW. Dat kun je op z’n minst opvallend noemen, want het Beierse merk stond nooit bekend om zijn vooruitstrevendheid. Het motto was Freude am Fahren en het recept daarvoor was decennialang eenvoudig; een aardig ogende sedan of coupé met achterwielaandrijving en een dikke motor. Dus wat is er in godsnaam gebeurd in München? Wat bracht BMW ertoe om een sportauto op de markt te brengen die eruit of hij rechtstreeks uit 2050 komt?
We zochten het uit voor Playboy. We reden de i8 naar Parijs, waar binnenkort de Tour de France finisht. Dat was echter niet de enige reden voor een bezoekje aan Parijs, want er is ook dat overbekende autofilmpje: C’était un rendez-vous. Met een auto die door nachtelijk Parijs knalt, maar met het geluid van een andere auto eronder gemonteerd. Is de i8 met zijn geluid uit de speakers net zo spectaculair? Je kunt het vanaf 5 juni lezen in Playboy.
Foto: Luuk van Kaathoven