Over klassiekers zijn duizenden mooie verhalen te vertellen, maar gek genoeg wordt dat in veel gevallen gedaan door heren van een zekere leeftijd. Daarom maakte Het Automobiel nu eens een special over vrouwen en klassiekers. “Het is een misvatting dat vrouwen niet van klassiekers houden. Sla maar eens een vrouwenblad open!”
Dat zegt Odiel Mennink van FemmeFrontaal, een autowebsite vóór en dóór vrouwen. Ze vertelt in dit nummer van Het Automobiel waarom je zo weinig vrouwen tegenkomt bij klassiekerevenementen. “Je krijgt vaak te makend met stuitend seksisme. Het meest vermoeiend van alles: vaak ontaardt een gesprek over auto’s met mannen in een wedstrijdje verplassen.” Daarnaast komen nog veel andere vrouwen aan het woord. Onder meer Lisette Hogenberg, die zó enthousiast over Volkswagen is dat ze het logo van het merk op haar pols liet tatoeëren, en Maria Pels, die drukbezochte evenementen voor Amerikaanse klassiekers organiseert. Collega Mattijs Diepraam liet zich door Henny Hemmes en Liesette Braams uitleggen hoe zij hun mannetje staan op het circuit.
Het Automobiel 3 van 2015 ligt in de winkel vanaf 27 februari.
Foto: Jacco van de Kuilen