De Kia Picanto was jarenlang de bestverkochte auto van het land. Maar: echt mannelijk is ‘ie niet. Daarom gingen we voor Playboy op zoek naar het antwoord op de vraag of je ook een fatsoenlijke youngtimer kunt kopen voor de prijs van een Picanto. Lees verder
Olav Mol over Bernie Ecclestone, Ayrton Senna en Max Verstappen
Olav Mol is al 25 jaar commentator bij Formule 1-races. Voor de gelegenheid schreef hij een boek én interviewde ik hem voor de VARA Gids. ‘Mijn mooiste woorden? Die moeten nog komen: yohoo, yohee, daar is nummer twee!‘ Lees verder
BMW’s verborgen klassiekerparadijs
Als je klassieke BMW’s wilt zien, ga je naar het BMW Museum. Maar BMW heeft veel meer klassiekers dan alleen de auto’s die in het museum staan. En in een van de hallen waar die staan, lieten ze me een middagje rondsnuffelen. Lees verder
Wereldprimeur: BMW 2002 Hommage
Ook als je doorgaans over klassiekers schrijft of geen hardcore nieuwsjager bent, is het best lekker om nu en dan een primeurtje te scoren. Zoals eerder dit jaar met de Jaguar F-Type SVR bijvoorbeeld. Of zoals nu, met de BMW 2002 Hommage. Lees verder
Kies maar: tank of vliegtuig?
Playboy praat je vrijwel elke maand bij over de lekkerste auto’s, maar er komt een dag dat je je garage op orde hebt. Dan ben je toe aan een vervoermiddel voor gevorderden. Daarom verdiepten we ons nu eens in next-level-blik. Heb je een tank nodig of is een klassiek vliegtuig toch een betere keuze? Lees verder
Bernhard van Oranje: ‘We zitten op Zandvoort voor de lange termijn’
Al in 2014 schreef ik over Circuit Park Zandvoort, dat destijds te koop stond. Toen het circuit eerder dit jaar (eindelijk) een nieuwe eigenaar kreeg, stuurde ik natuurlijk nog dezelfde dag een interview-aanvraag. De woordvoerder van prins Bernhard jr. liet echter weten dat hij geen enkel interview gaf. Tot nu. Lees verder
Elektrisch racen is tof en ik haat het
Raceauto’s die op volle snelheid door de straten van Parijs knallen – hoeveel cooler wil je het hebben? En zo’n race bestaat niet alleen in films of de albums van Michel Vaillant, maar ook in werkelijkheid. Eén kanttekening: de raceauto’s die meedoen hebben geen brullende V12 of andere motor waar het hart van iedere petrolhead sneller van gaat kloppen. Ze zijn namelijk elektrisch. Lees verder
Hoe ik probeerde een politicus te interviewen
De PvdA kwam onlangs met een even ambitieus als onhaalbaar plan: in 2030 moeten auto’s met een verbrandingsmotor in Nederland van de weg verdwenen zijn. Daar wilde ik weleens meer van weten, dus sprak ik af om te bellen met het Kamerlid dat voor het plan verantwoordelijk was. Kennelijk was backbencher Jan Vos echter zo geschrokken van alle aandacht, dat hij die afspraak nooit meer nakwam. Lees verder
Publiciteitsstuntje: zelfrijdende auto’s testen op de A2
Well played, Aon: iedereen besteedde aandacht aan jullie Nationale Platooning Test, waarbij zelfrijdende auto’s op de A2 zouden rijden. Nou ja, zelfrijdend: semi-autonoom was het woord dat gebruikt werd. En in mijn geval hield dat in dat de auto zelf de goede snelheid aan kon houden. Cruise control, is het niet geweldig? Lees verder
Waarom er in 2017 geen AutoRAI komt
“Het blijkt dat de AutoRAI springlevend is,” zei Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, eind april bij het sluiten van de vorige editie. “En met het succes van deze editie kan iedereen AutoRAI 2017 nu al in zijn agenda zetten!” Vier maanden later cancelde de RAI de editie van 2017. Deze maand liet Steven van Eijck echter weten dat hij er tóch alles aan wil doen om de nationale autoshow door te laten gaan. De kans dat dat gaat lukken is maar heel klein – maar hoe komt dat eigenlijk? Lees verder